Circular: La Barata, Canal del Pi Tort, el Montcau, Coll de Boix, Castellsapera

Mapa+barata+canalpitort+montcau+castellsaperaDurada: Unes 4 hores

Època:  Estiu i núvol (28/09/2013)

Desnivell: Uns 880 m. de pujada i els mateixos de baixada

Distancia: Uns 17,5 Km

Dificultat: Fàcil

Descripció:

Les previsions de temps no són massa bones tot i que no hi ha amenaça de pluges, decidim fer quelcom una mica llarg pel nostre proper Parc de Sant Llorenç.

Mapa+barata+canalpitort+montcau+castellsapera+3d1Deixem el cotxe a primera hora del matí a l’alçada de la Casa de la Barata a la carretera que va cap a Coll d’Estenalles i Mura i agafem la pista que surt per la banda esquerra de la carretera en direcció N i que ens porta fins a Can Pelags. Just darrera la casa surt un sender que ens porta a l’inici de la Canal del Pi Tort que puja primer suaument i després més dret, però sense pérdua fins el camí que va del Montcau a la Mola, a tocar a la Carena del Pagès.

Agafem en direcció Nord per resseguir la Carena del Pagès, veiem el Roure del Palau i arribem a Coll d’Eres. Hem fet tantes i tantes vegades aquest sender que comentem que el podríem fer amb els ulls clucs. Habitualment aquest camí hi trobes molts excursionistes i caminadors, avui però, entre que encara es d’hora i el temps no es massa bo, hi trobem ben poca gent, el que ens permet gaudir de la seva bellesa.

Amb un no res, som a Coll d’Eres, un grup de 3 o 4 excursionistes es dirigeix cap a Cova Simanya, nosaltres enfilem per la carena S del Montcau que puja sense treba fins dalt el seu cim. A dalt coincidim amb uns coneguts que hi ha pujat corrent. Comentem que la boira fa més espectacular el paratge; a voltes tens una vista i a voltes una altra en funció del que la boira et descobreix en mica en mica. Ser dalt el Montcau sempre ens produeix sensacions molt agradables.

Mapa+barata+canalpitort+montcau+castellsapera+3d2Baixem del Montcau pel sender O que porta fins a la pista que enllaça amb Coll d’Estenalles, punt de partida de moltes excursions pel Parc, avui inusualment amb no masses cotxes. A Coll d’Estenalles, agafem el GR-5 cap a la Mata, el seguim, sense pérdua i passada la Carena de la Castanyera ens desviem per un sender cap a la dreta que ens porta a la Coma d’en Vila, l’alzina del Vent i Coll de Boix a on ellacem de nou amb el GR per anar fins el peu del Castellsapera. A mig camí però ens desviem una mica pel sender que surt a la dreta i que ens condueix fins dalt el Turó de la Pola, on som sols; gaudim del paratge tot i no poder veure les meravelloses vistes sobre al Parc i Montserrat que ens ofereix habitualment aquest punt en un dia clar.

Desfem el camí per anar a trobar de nou el GR fins a Coll de Tres Creus i  el Castellsapera. Veiem algun grup que va cap a la Balma de les Porquerisses, aquesta és una alternativa més si haguéssim agafat el sender que passa per Coll de Tanca.

El Castellsapera, amb 933 m. és el com més alt de la Serra de l’Obac. La seva forma natural et fa pensar amb una muralla inassolible. Des del mateix GR ens desviem per un sender cap a l’esquerra que va cap el Collet Estret, aquest sender és el Camí Ral de Manresa que ves des de la Barata. Uns metres més i agafem el sender que enfila dret fins el collet que hi ha entre les dues puntes. El sender puja sempre en fort pendent que s’intensifica en el seu tram final on les branques dels arbres ens serveixen d’ajuda. No hi ha cap dificultat tret d’una petita trepada entre roques i arrels previa a arribar al coll que dona pas al cim del Castellsapera. Aquest pas hi ha una corda amb nusos que pot servir d’ajuda.

Mapa+barata+canalpitort+montcau+castellsapera+3d3Assolit el cim, reposem una mica i gaudim de ser sols en el paratge mirant el poc paisatge que avui la boira ens deixa. Està molt núvol i decidim baixar no sigui que encara es posi a ploure i si és el cas, ens agradaria haver desfet la dreta canal que hem pujat.

Baixem del Castellsapera i agafem de nou el Camí Ral de Manresa que baixa directe fins a la Casa de la Barata on donem per finalitzada la nostra activitat d’avui.

Excursió molt fàcil, tret del propi desnivell i distància.